27 augusti 2012

If I was a...fish

Idag gasade jag omkring på ersbodas gator i jakt på en fisk. Jag kom till affären, ställde mig och plingade på djurmagazinets klockor, och frågade vilka fiskar som fick plats i mitt akvarium. Hon tog mig och ställde mig framför några fiskar, och jag stod och stirrade på dom utan att säga någonting. Jag stirrade och stirrade, tills tjejen som visat mig fiskarna efter en stund sa: Jag kan komma tillbaka och hjälpa dig då du tittat en stund. Ja, gör det! sa jag. Jag vet inte hur länge jag stirrade på fiskarna, och hur många tankar som snurrade runt i mitt huvud angående vilken fisk som skulle bli vår nya familjemedlem, vilken fisk som skulle palla trycket hemma hos blondinennyström, och vilken fisk som tittade på mig med blicken "pick me, choose me, love me". Jag stod säkert och stirrade på fiskarna i en kvart, innan jag gick tillbaka till tjejen. Ja, jag har ju ett akvarium som jag tänkte sätta igång idag så jag behöver lite sand och såntdär. Hon tittade frågande på mig och sa: Okej, men akvariet ska stå på några dagar innan du släpper ner fiskarna. Två dagar, helst en vecka innan ska det stå tomt så att temperaturen blir bra och.....Det slutade med att jag kom hem utan fiskar, med ett akvarium, en pump, sand och några växter. Jag började inreda det direkt, jag inredde det i stil med min lägenhet, svart sand en vit sten and so on....Och helt ärligt...Om jag var en fisk, så skulle jag vilja bo i det. Fiskarna som jag väljer lär ju inte ångra att det var jag som köpte dom iallalfall när dom kommer till ett sånthär place.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar