7 augusti 2012

Dofter och vissa människor

Ni vet när man är ute på stan, filosoferar om allt och ingenting och sen plötsligt dyker en speciell doft upp? En doft som påminner om någon person som man inte tänkt på på länge, och alla minnen kommer tillbaka. Jag måste berätta om en händelse som hände mig nyss. Det var så att jag stod med håret uppsatt i en boll, åt alla håll och skulle brygga kaffe. Jag öppnade ett av mina skåp för att hämta kaffefilter, och plötsligt kände jag hur doften som uppstod påminde mig om min gammelmormor. Hennes lägenhet, hennes hem, hennes mat och hela hon. Tusen tankar började snurra runt i mitt huvud och jag började såklart tänka i tvåhundratjugo varv i sekunden. Men visst är det häftigt endå? Hur en doft kan påminna en om och väcka så många minnen som man stoppat långt ner i minnesbanken.


1 kommentar:

  1. jah, sådär får jag också, känslorna/minnerna är som kvar i hjärnan, otroligt att man kommer igåg :D men hon kanske är där och vaktar så du inte kokar sönder maskinen ;)/ du vet vem...<A

    SvaraRadera