23 november 2012

Konstiga svenska uttryck

Ikväll kom jag och en vän helt random in på konstiga svenska uttryck....Lugn som en ko, ta det piano var några av dom uttryck vi undrade vem det var som skrivit ner och kommit på. Självklart var jag tvungen att kolla in typiskt svenska uttryck (med all säkerhet finns inte dessa skumma uttryck i andra länder, men säkert andra uttryck som är minst lika konstiga) Dom flesta av domhär uttrycken hade jag aldrig hört tidigare, så jag ska därför presentera några enligt mig, sjuuuuukt skumma uttryck på svenska. Min favorit, "Jaga någon med blåslampa" är ett uttryck som jag aldrig någonsin har hört någon säga, kanskeeeee borde börja med det i kompisgänget. "Ska jag måsta jaga dig med en blåslampa eller?" till vissa i vänskapskresten som vissa dagar är så sega att man undrar om dom halkat på en frukt och inte tar sig uppp.Vilken grej...Lätt ett av det sjukaste uttryck jag hört på länge. Nedan kommer några fler typiskt svenska uttryck, vissa konstigare/skummare/roligare än andra.
 
Mumla i skägget - Tala otydligt
Visa tänderna - Vara aggresiv
Ute och cykla - Ha fel
Pang på rödbetan - Rakt på sak
Råka i luven på varandra- Hamna i bråk
Upp som en sol, ner som en pannkaka- Något som slutar fel
Bulla upp - Duka fram mycket mat eller dryck
Det fina i kråksången - Poängen i något
Ha huvudet på skaft - Vara vaken och intelligent
Dra mig baklänges - Man uttrycker förvåning
Flyga i luften - explodera/ bli mycket arg
För fulla muggar - I full fart
Vända på steken - Se saker från en annan synvinkel
Gå dit näsan pekar - Att inte tänka sig för
Ha eld i baken - Ha väldigt bråttom
Jaga någon med blåslampa - Försöka skynda på någon
Ta till storsläggan - Ett uttryck för att våldsamt kritisera någon på ett hänsynslöst sätt.


Såå... vilket av uttrycken tycker ni är mest konstigt?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar