9 juli 2012

Att känna någon men endå inte

Har ni någon gång upplevt att ni känner någon, fast i själva verket inte gör det? Är det inte konstigt hur man kan skapa sig en uppfattning om någon människa som man personligen inte känner? Och när man väl lär känna personen, är den raka motsatsen jämfört med bilden som man själv byggt upp. Här på min blogg tillexempel, har jag ingen aning om vilka det är som läser. Men ni som läser´och inte känner mig personligen, har förmodligen bildat er en uppfattning om mig, genom min på min blogg. Ibland sitter jag och funderar över vilka det är som klickar sig in på min blogg, hur många jag känner personligen, och hur många det är som jag faktiskt inte har någon aning om vilka dom är. Jag har förmodligen inte den blekaste aning om vilka mina läsare är, men är det inte konstigt endå hur man kan skapa sig en bild av en person, genom tillexempel en blogg. Hur kommer det sig att så många människor kan ha en uppfattning om människor, utan att egentligen känna dom? Och hur kommer det sig att människor kan ha en åsikt om ens liv, utan att dom känner en? Har ni någonsin funderat över det? Hur många människor man har åsikter om som man personligen känner väl, och många människor som man inte känner personligen.. men endå har en åsikt om?




1 kommentar:

  1. Okej!!!
    Det är jusst därför jag gillar din blogg...ibland tänker du så djupt, funderar och försöker analysera. Jag tycker det är spännande och nyttigt att tänka så ibland. och bra för oss (publiken) också :)))

    Om att skapa en uppfattning om någon som man inte känner: jo, t.ex. de som inte känner mig skapar ofta en viss uppfatning men sen kommer de själva och berätter hur hade dom tänkte och vad de trodde och så och sen blir vi bästa vänner :))))

    Jag tror att skapa en uppfattning om andra utan att känna dom har att göra med antingen en känsla man får, kemin om man möter personen eller vad man har varit med om tidigare.

    Jag tycker inte att man ska ha någon form av uppfattning om någon eller någons liv om man inte känner dom. Tänk, ibland man tror att man känner en person väl efter många år vänskap eller något annat, men senare visar d sig att man hade fel....man känner inte personen längre!!! personen har förändrats, ljuget eller dolde sitt själva jag under alla dessa år. Så jag menar om man kan ha fel om en person man har känt i flera år då sannolikheten att ha fel om en person man inte allts känner är större.

    Men man är ju bara en människa, ibland skapas en uppfattning ändå, men jag själv försöker alltid att tänka positivt när detta händer. Om d ändå skapas något negativ i uppfattningen då taänker jag alltid att jag kan ha fel, ingen är perfekt eller säkert den personen har många andra fina egenskaper.
    D var en intressant fråga :)))) keep it up :)
    Ciao!

    SvaraRadera